måndag 28 januari 2013

Glutenfria müslibars

Jag har en liten tendens att snöa in på saker. Ett lyckat projekt ger ju liksom mersmak. Och så blir det en period när jag till exempel lagar olika soppor hela tiden, eller målar en miljon tavelramar i pastellfärger eller syr en massa haklappar. Och sen tröttnar jag. Och lämnar ett spår av halvfärdiga grejer omkring mig. Okej, inte halvfärdiga soppor. Det hade ju varit jätteäckligt om det låg halvfärdiga soppor och skräpade överallt i lägenheten.

Nu är det i alla fall Energy Bars som gäller. Så jag kokade ihop en annan variant idag, mindre söta och geggiga än de första och mer liknande det som kallas müslibars i affären. För att fira att de nya barsen kändes ännu nyttigare toppade jag dem med ett lager choklad. Här är ett första utkast.




Müslibars med tranbär, mandel och mörk choklad 12 st

5 dl ren havre
2 dl mandelspån eller skållad och grovhackad mandel
2 dl torkade tranbär
1 dl kokosflingor

1 dl sirap
1/2 dl muscovado- eller farinsocker
50 g smör

100 g mjölkfri mörk choklad

Rosta havregrynen lätt i en torr stekpanna. Var försiktig så de inte bränns. Häll dem i en bunke och tillsätt mandel, kokos och tranbär.
Koka upp smör, sirap och socker. Koka någon minut så att sockret smälter riktigt. Häll blandningen över de torra ingredienserna.

Blanda väl och tryck ut massan i en form, kanske 20 X 20 cm eller motsvarande. Pressa ner massan i formen ordentligt, lägg gärna ett bakplåtspapper över och tryck till med händerna, så massan blir riktigt kompakt. Annars blir kakorna porösa.

Ställ in formen i kylen och låt den kallna lite. Smält sedan chokladen och bred ut den över kakan. Låt svalna ordentligt i kylen. Skär kakan i 12 bars med en vass kniv. Förvara i en burk i kylen, eller individuellt inslagna i aluminiumfolie, eller plastfolie och sedan papper utanpå det.

Om man gör 12 bars av den här satsen innehåller varje bit 290 kalorier. Utesluter du chokladen landar vi på 240.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar