onsdag 22 januari 2014

Mug cake!

En muffin bakad i micron. I en mugg. Till frukost. Just nu är det svårt att vara mer amerikansk. Internet vimlar av sådana här små godingar, i varierande nyttighetsgrad. Mitt mål var att snickra ihop en glutenfri, proteinrik, utan massa snabba kolhydrater i form av frukt. Mosad banan är nämligen en populär ingrediens i recepten jag hittat. Det här var verkligen ett första utkast. Men barnet gav sitt godkännande så jag tänkte att jag bjuder på experimentet, även om jag säkert kommer vidareutveckla receptet framöver.



Till en frukosthungrig person:

0,5 dl havregryn (ren eller vanlig om du tål gluten)
2 msk kokosmjöl
1 ägg
0,5 dl mjölk (laktos- eller mjölkfritt alternativ för den som önskar)
1 msk agavesirap eller flytande honung
en gnutta salt
smaksättning enligt önskemål, förslagsvis 0,5 dl hackade nötter eller torkad frukt, eller en blandning
kanel efter smak

Ta en vanlig kaffemugg. Häll alla ingredienser rakt ner i den bara och rör om för allt vad du är värd. Baka i micron på full effekt i 2 till 2,5 min, beroende på hur pass fräsch maskin du sitter på. Kakan kommer pösa upp ordentligt, så se upp så att det inte bubblar över kanterna. Låt svalna något och stjälp upp kakan, som bör lossna från kanterna utan problem. Kakan blir fast och ganska kompakt och går bra att ta i handen och trycka i sig i hissen påväg ut.



Jag hade i hasselnötter och russin, sammanlagt 0,5 dl, men det går både att utesluta eller ersätta. Muffinen blir riktigt mäktig, rik på både protein och fibrer tack vare kokosmjölet. Utan nötter och russin innehåller den 270 kcal. Med 0,5 dl blandade hasselnötter och russin blir det 450. Oavsett så innehåller den mer protein än 2 ägg. Agavesirap har högre sötningseffekt än socker och påverkar blodsockret mindre. Men till skillnad från mycket annat på marknaden är den helt naturlig, utvunnen ur en kaktus. Och oftast ekologisk. Me like.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar