torsdag 7 februari 2013

Glutenfri pizzasnurra

Till soppa är det gott med ett tillbehör. Och vitlöksbröd är ju ohotad kung i tillbehörslandet, visst, men det kan vara kul att variera sig. Då blandar jag ihop en glutenfri sconesdeg, brer på någon smarrig röra och rullar som en rulltårta.
Pesto är gott, men idag körde jag på soltorkad tomatcremé från Zeta. Jag kan tänka mig att nästan vilken röra som helst funkar, t.ex. Ajvar Relish eller tapenade för att nämna några.
Om man toppar rullarna med ost eller inte är ju valfritt - idag låg det en bit Parmesan och bjöd ut sig i kylen, så jag kan inte hållas ansvarig för mina handlingar.


Till 3-4 personer som tillbehör, snacks eller drinktilltugg.

4 dl glutenfri mix, idag körde jag på Sempers grova.
2 tsk bakpulver
1/2 tsk socker
1/2 tsk salt
50 g laktosfritt smör
1 1/2 - 2 dl laktosfri mjölk

Ett par rejäla skedar pesto eller soltorkad tomatcremé
Riven ost

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda de torra ingredienserna till degen. Skär smöret i små kuber och finfördela det i mixen med fingertopparna. Häll försiktigt på mjölken, börja med 1 och 1/2 dl och tillsätt mer om det behövs tills degen har lagom konstistens. Den får inte vara för kladdig om det ska gå att rulla den.
Tryck ut degen på ett bakplåtspapper och bred röra på den. Rulla som en rulltårta eller bulldeg och skär i centimetertjocka skivor. Lägg ut skivorna på pappret och toppa med lite riven ost.
Grädda 10-15 min, låt svalna lite och ät varma eller kalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar