onsdag 6 februari 2013

Glutenfria bananmuffins

Hade jag kunnat leverera ett pålitligt recept på de här fantastiska bananmuffinsen hade ni så gärna fått det. Problemet är bara att de föddes i en hast när jag fick syn på en väldigt ledsen banan i fruktskålen strax innan jag skulle på en tretimmars roadtrip med två hungriga pojkar i åldern 5-29 år. Och de är bakade i den skräckinjagande gasugnen som bara värmer saker underifrån, därav bristen på färg.

Det hela gick i varje fall till ungefär såhär:

Jag tände gasspisen (i vanlig ugn hade jag kört på 200 grader). Sen tog jag en slatt Semper Fin Mix som var kvar i en påse i skafferiet (uppskattningsvis 2 dl). Jag hällde på ungefär hälften så mycket socker som det var mix (kanske 1 dl, jag mätte inte). 1 tsk bakpulver och 1/2 tsk vaniljsocker åkte ner i skålen, plus lite kanel och kardemumma, kanske 1/2 tsk av varje.
Sen smälte jag ca 50 g mjölkfritt margarin och hällde i och knäckte ner ett ägg. Jag mosade den ledsna bananen och rörde ihop hela härligheten.

När jag bakar glutenfria muffins eller bullar brukar jag pensla papperformarna med matolja eller smält smör. Det förhindrar att smeten fastnar i formen. Kanske spelar det in att jag köper billiga skitformar, jag vet inte... Så klickade jag ut smeten i formarna, 7 st blev det, men det hade nog räckt med 6. Grädda muffinsen 10-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar