tisdag 12 mars 2013

Angry Birds cupcakes!

Cupcakes är ju det roligaste som finns att baka. Och så sjukt smidigt på barnkalas. Man slipper allt kladd med att skära tårta med femton hyperaktiva barn runt benen. Du kan skippa disken med assietter och skedar (eller spara miljön om du kör engångs...). Och barnen älskar att få välja sin egen muffin.

För min femåring är det Angry Birds som gäller just nu, så temat till kalaset var givet. Cupcakesen på bilderna är laktosfria, men inte glutenfria, men mitt muffinsrecept funkar perfekt med samma mängd mix som vetemjöl.

 

Till dekorationerna har jag använt sugarpaste istället för marsipan. Sugarpaste torkar inte ut och blir tråkigt så fort som marsipan, det är vitare så färgerna blir finare och så är det lättare att hantera, för konsistensen är mer som modellera... Sugarpaste säljs på Panduro Hobby och i specialbutiker och finns att beställa på nätet. Hållbarheten är lång om förpackningen är oöppnad.
Det som är viktigt att tänka på är att sugarpaste smälter om det kommer i kontakt med vatten. Det går inte att ha vispgrädde eller mousse i direkt kontakt med den. Man kan inte heller färga den med vanlig karamellfärg, utan pastafärg (som en gelé) eller pulver måste användas. För att isolera sugarpasten brer man smörkräm överst på cupcaken eller tårtan innan man lägger på "locket".

Har du andra frågor om hur man arbetar med sugarpaste så tveka inte att lämna en kommentar!

Eftersom det inte bara ska vara snyggt, utan gärna gott också, har jag gjort en blåbärs- och kardemummamuffin fylld med vaniljkräm, istället för att bara köra på en vanlig slät muffin.

Du fyller en cupcake genom att skära ur en kon ur den gräddade och avsvalnade muffinen. Skär av toppen på konen och lägg tillbaka som ett lock efter att du klickat i fyllningen. Centret på muffinen som du skar bort och kasserade kan du med fördel stoppa i munnen för att hålla koncentrationen på topp under baket.


Efter att du fyllt din cupcake brer du smörkräm på för att isolera sugarpasten mot fukten i kakan.


Sedan kavlar du ut sugarpasten, trycker ut små lock i lagom storlek med ett kakmått eller ett glas och skär ut detaljer. Eftersom vatten löser upp pasten kan det användas för att limma ihop de olika delarna, men var försiktig så du inte slabbar på för mycket och löser upp sugarpasten mer än du behöver. Jag tar lite vatten i en äggkopp och använder en tops när jag limmar.


Och här kommer recepten, till 12 stycken:

Muffins

100 g laktosfritt smör eller mjölkfritt margarin
4 dl vetemjöl eller glutenfri mix
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk kardemumma
2 ägg
2 dl laktosfri mjölk
2 dl frysta (ej tinade!) eller färska blåbär

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt sedan smält smör, ägg och mjölk. Rör ihop smeten och fördela den i 12 stora muffinsformar, helst i en muffinsplåt. Äger du ingen sådan så ta gärna dubbla pappersformar för extra stadga. Grädda i 10-15 min mitt i ugnen.

Vaniljkräm

Ehrm... jo, alltså... jag använde faktiskt Marsán snabb vaniljsås, pulver som man rör ut i kall mjölk. Det är lite mot mina principer att använda halvfabrikat och genvägar. Men jag skulle baka 48 cupcakes... Jag behövde genvägar! Läs noga på förpackningen om du har med allergiker att göra. Vaniljkrämen jag använde innehöll mjölkprotein, vilket är okej ur laktossynpunkt och så använde jag bara laktosfri mjölk.

Smörkräm

100 g mjukt, rumstempererat laktosfritt smör
250 g florsocker
2 tsk hett vatten

Vispa ihop smöret och florsockret, tillsätt vattnet och rör till en jämn kräm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar