fredag 15 mars 2013

Kycklingköttbullar

Jag hittade lokalproducerad kycklingfärs i mataffären idag. Klimatsmart, både då kycklingfärs i sig är ett bra miljöval jämfört med filé och dessutom minimalt med transporter. Eftersom jag bor i en småstad är det också viktigt för mig att stödja det lokala näringslivet. Jag var med andra ord rätt nöjd med livet när jag knatade hemåt. Att det är fredag skadar ju inte heller humöret.

Så idag blev det kycklingköttbullar till middag. Åh, barn! Dom är så lättlurade. Trä upp vad som helst på ett spett så äter dom det med förtjusning. Särskilt om du serverar ketchup till i en liten separat skål som dom kan doppa maten i. Det funkar med allt, jag skojar inte. Spett med dipp. Där mina vänner, har ni lösningen på alla matrelaterade konflikter med era kräsna barn.




Kycklingfärs är fastare och mer formbar än fläsk- och nötfärs, så du behöver inte bekymra dig om ströbröd och sån skit som annars kan ställa till det om man inte tål gluten. Fast det har jag också en lösning på, vanliga köttbullar alltså. Blir skitbra med mosad kokt potatis. Lovar att lägga ut receptet någon dag. 
Förutom att kycklingfärs är lättare att få ett bra resultat med när man gör köttbullar, så innehåller det hälften så mycket fett som vanlig blandfärs med 50% nöt och 50% fläsk.

Jag har valt att krydda väldigt neutralt idag, med bara salt, peppar och lite vitlök, men möjligheterna är oändliga om man vill sätta lite mer spännande smak på köttbullarna. Kycklingbullar kan serveras hur som helst. Traditionellt med potatis, sås och lingon, eller kanske som vi gjorde ikväll med ris och sweet chilisås. Fantasin sätter gränserna här...

4 portioner

500 g kycklingfärs
1 liten jättefinhackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 ägg
1/2 msk salt
vitpeppar efter smak

något fett att steka i, förslagsvis mjölkfritt margarin

Blanda alla ingredienser i en bunke och arbeta samman färsen. Fukta händerna lite med kallt vatten och gör likadant med en skärbräda, som du kan lägga bullarna på i väntan på pannan. Vattnet gör att färsen inte klibbar fast på vare sig händerna eller skärbrädan. Rulla köttbullar i valfri storlek och stek på medelvärme tills de har fin färg och är genomstekta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar