måndag 21 juli 2014

Paj med tomat och ansjovis



Paj är lite höstmat för mig egentligen. Men den här pajen smakar sommar. Den är fräsch och salt. Som en sommardag vid havet. Jag känner mig poetisk ikväll. Det här receptet hittade jag på Elle Mat&Vins hemsida. Men jag har inte följt det till punkt och pricka. Det är inte så jag jobbar. Originalreceptet sa till exempel att man skulle använda sticklök. Alltså vad ÄR det ens? Nåväl, nedan följer en beskrivning av hur jag gjorde. Vill ni göra exakt som Elle Mat&Vin klickar ni här.

Förbered pajdegen enligt mitt recept på glutenfri pajdeg.

Till fyllningen:

1 msk dijonsenap
1 stor gul lök
1 burk ansjovis (80 g avrunnen vikt)
ca 700 g ekologiska tomater
1 liten påse riven Västerbottensost, eller 150 g annan smakrik riven ost
svartpeppar

Förgrädda pajskalet och låt det svalna. Sänk ugnstemperaturen till 175 grader. Hacka och stek löken mjuk i lite smör eller olja. Spara några av ansjovisfiléerna till dekoration (jag tog 6 stycken) och hacka resten. Skiva tomaterna. Börja med att breda ut senapen i botten på pajskalet i ett tunt lager. Lägg ut ett lager tomatskivor, ungefär hälften av dem i pajskalet, ovanpå senapen. Varva sedan lök, ansjovisbitar och osten och avsluta med ett lager tomatskivor till. Dekorera med de hela ansjovisfiléerna. Peppra. Salta kan var och en själv göra efter tycke och smak vid serveringen, eftersom ansjovisen och osten är ganska salt ändå. Grädda pajen i ca 45 minuter. Den är supergod även kall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar