torsdag 31 juli 2014

Glutenfritt fröknäcke

Den här typen av knäckebröd träffade jag och förälskade mig i långt innan jag träffade och förälskade mig i en glutenallergiker. Det finns många olika varianter - jag använder grundreceptet på Risentas förpackning med majsmjöl, med ett par små ändringar såklart... Vilka frön jag använder beror på vad som finns i skafferiet. Solrosfrön kan bytas mot pumpakärnor eller melonkärnor. Man kan göra lite som man vill. Bara man inte glömmer flingsaltet!



En plåt:

2 dl majsmjöl
1 dl pumpakärnor
0,5 dl linfrön
0,5 dl sesamfrön
0,5 dl rapsolja
2 dl kokande vatten
flingsalt

Sätt ugnen på 150 grader. Rör ihop majsmjölet med fröerna. Häll på kokhett vatten och olja. Rör ihop till en gröt. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut gröten lite grann. Lägg ett till bakplåtspapper ovanpå och kavla ut degen tills den täcker plåten. Dra bort det översta pappret. Strö över flingsalt efter smak. Grädda knäckebrödet i 45 minuter. Låt det svalna och bryt det sedan trevligt oregelbundna bitar. Eller, om du är lika anal som jag: Grädda knäcket i 10 minuter, ta ut det och skär perfekt fyrkantiga bitar. Stoppa tillbaka plåten i ugnen och grädda klart de återstående 35 minuterna.

Servera knäcket med god ost, eller istället för chips. Eller som förrätt med en god röra på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar