söndag 27 januari 2013

Morotspasta med räksås

Först måste jag säga att bilden nedan inte alls gör lördagskvällens middag rättvisa. Hade jag bara slevat på lite mindre sås hade man i alla fall sett morotspastan. Men efter att du smakat på såsen förstår du varför det ligger så mycket på tallriken att det ser ut som soppa. Den blev nämligen så god att jag slickade min tomma tallrik, nervöst sneglande åt pojkvännens håll. Fast allvarligt, vem försöker jag lura? Han har sett mig slicka tallrikar förut.
Här kommer i alla fall ett middagstips som är oförskämt gott i förhållande till tidsåtgång och arbetsinsats.



2-3 portioner

1 påse glutenfri tagliatelle (eller motsvarande mängd vanlig tagliatelle)
4 halvstora morötter

2 vitlöksklyftor
2 små burkar laktosfri lätt cremé fraiche
ungefär en halv ask fryst persilja (eller färsk bladpersilja om du orkar skölja och hacka...)
2 dl riven Parmesan eller Grana Padano
salt
svartpeppar
en burk skalade räkor i lag ca 150-200 g

Skala morötterna och skiva dem med potatisskalare så de blir till långa strimlor som påminner om orange tagliatelle. Koka pastan och tillsätt morötterna när någon minut återstår av koktiden. Morötterna ska mjukna något, men behålla lite tuggmotstånd.

Fräs pressade vitlöksklyftor i lite olja. Tillsätt cremé fraichen och osten, värm tills osten smält. Krydda med salt, peppar och persilja. Låt räkorna rinna av och blanda ner dem i såsen. Se till att såsen inte kokar efter att du tillsatt räkorna för då blir de som gummi.

Servera såsen till pastan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar